Pozíciók és szerepkörök – 6.rész: AMRL pozíciók

0
1460

Sorozatomban a játékosok feladataival, pozícióival fogok foglalkozni, képekkel kiegészítve a könnyebb megérthetőség reményében. Remélem hasznosnak találjátok majd, ahogy időm engedi teszem fel a következő részeket!

A védekező és középső középpálya után induljunk el támadni is, nézzük meg a lehetőségeket a széleken, az AMRL pozíciókban.

Advanced playmaker

Az irányító középpályás sok pozícióban használható (MC, AMC), de most lássuk miként is működik ha a szélre rakjuk ki az irányítónkat.

Alapvetően egy középpályásról beszélünk aki nem a pálya közepén használatos hanem a szélek környékén. Mozgását leginkább a védelmi vonalak befolyásolják, próbál mindig üres területet találni, így ez a szerepkör sok mozgással jár, és mivel irányítóról beszélünk a kreativitás és labdabiztonság kiemelkedően fontos a számára. Védekezéskor a sárga nyíl mutatja hova helyezkedik, aktívan segíti a csapat területvédekezését.

A 2 lehetséges feladatkör jól láthatóan különbözik, támadóbb feladatkörben az ellenfél szélső védőjének a közelében helyezkedik el, és próbálja a pozíción kivülire helyezni azt, így egy felfutó szélső játékosnak sok hely juthat az Ő oldalán, ezt érdemes lehet kihasználni. Támadóbb felfogásban magának is kialakít helyzeteket nem csak a társaknak.

Support azaz támogató üzemmódban inkább a középpályásokhoz helyezkedik közel, kevésbé működőképes a terület kinyitása a szélső felfutó védőidnek, ellenben sokkal jobban átlátja a pályát, ezáltal a társakat tudja aktívabban bevonni a játékba és nekik helyzeteket kialakítani. Védekezés szempontjából nincs különbség a 2 változat között.

Winger

A leggyakrabban használatos szerepkör, mely szintén 2 feladatkörben érhető el. Egyetlen célja miután megkapja a labdát, hogy elmenjen a védője mellett a szélen és megpróbálja a labdát középre juttatni, vagy a 16-os széléről kapura tekerni azt. Fontos a sebesség, hiszen elég gyakran kell futópárbajt vívni az ellenfél játékosával és persze nem árt ha kiválóan tud cselezni is.

A 2 változat annyiban különbözik, hogy támadóbb szelleműként feljebb helyezkedik, közelebb a védőkhöz, míg támogatóként mélyebbre visszajön labdáért és onnan gyorsít rá a védelemre. A labda megjátszásában is van különbség, támadóként inkább a vonal mellől, míg támogatóként mélységi ívelésekkel is próbálkozik. Amennyiben szupergyors wingered van érdemesebb a támadóbb szerepet erőltetni mert egy lassabb védő ellen könnyen szert tehet pár méter előnyre, míg egy kicsit lassabb de kreatívabb, technikásabb játékost érdemes támogató szerepben játszatni. Védekezésben mindkét opció esetében visszajön segíteni, általában leköveti az ellenfél felfutó szélső védőit.

Inside Forward

A winger ellentéte, legalábbis akkor amikor megkapja a labdát. Helyezkedése lehet közel a pálya közepéhez közel, de a stay wider lehetőséggel akár a vonal mellé is kirakható, de mindkét esetben a labdával befele fog elindulni ahogyan a képen is látszik. Repertoárjában a távoli lövések mellett a csatárok megjátszása, gyors kényszerítőzés is megtalálható. Hasonlóan a wingerhez a 2 üzemmód között az indulási pozíció a különbség, itt is érdemes a gyorsabb játékost az ellenfél védőjéhez közelebb helyezni, hogy egy jó lefordulással máris előnyt szerezzen. Védekezésben a wingerhez hasonlóan visszajönnek, de mivel sokszor a pálya közepén vannak a labda elvesztésekor, az ellenfél szélsőinek több idő juthat amíg ténylegesen el kezdi lekövetni őket.

Wide Target man

Nem túl gyakran használt szerepkör, legalábbis a széleken. A cél vele a labda megtartása, legtöbbször egy erősebb fizikummal rendelkező, magasabb játékost érdemes használni itt, aki képes erre a sokszor alacsonyabb és gyengébb testfelépítésű szélső védőjével szemben. Mozgása bármerre irányulhat, de leginkább a társakat várja meg és nekik készíti le a labdát, kevésbé használható a támadások befejezésére (főleg support üzemmódban). Védekezni ugyanúgy hátrajön mindkét lehetőségnél.

Raumdeuter és Trequartista

A maradék 2 szerepkört egyszerre mutatom meg, sokban hasonlít a 2 egymáshoz ugyanis. A Raumdeuter egy leginkább egy helyben álló szerepkör, ami azt jelenti, hogy csak annyit mozog amennyi ahhoz szükséges hogy területe legyen, vagy területet nyisson a társaknak. Támadásokat be is fejezi ha kell, de kiszolgálja a társakat is, bár általában ide egy kevésbé kreatív de a pályán jól látó játékost szokás használni. Védekezni viszont nem jön vissza, marad elől és várja az előre lőtt labdát, így érdemes mögé olyan játékosokat tenni akik a hiányában is képesek a megfelelő védekezésre. Ezzel szemben a Trequartista sokkal többet mozog, ugyanúgy próbál magának és a társaknak is helyzetet kialakítani, és mélyebbre visszajön labdáért. Védekezéskor bár visszább jön, de csak magas mentális értékek esetén (teamwork, workrate, determination) fog igazán visszazárni, így hasonlóan a másik szerepkörhöz sok segítséget ne várjunk tőle. Támadásban szinte minden lehetőség a rendelkezésére áll, akár átívelni a labdát a másik oldalra, meghúzni a szélen, középre ívelni, távoli lövések, cselezés.

Ez volt a 6.rész, lesz még szó a csatárokról, a középső védőkről és a támadó középpálya egyes lehetőségeiről is.

Roland alias eaglefm